Správný výběr motorového oleje
I když někteří řidiči se fungováním svého vozu moc nezabývají a veškerá jejich starost končí u dveří servisu kam auto zavezou, měli by být i tak schopni pro svůj vůz vybrat správný olej. Nové a moderní motory s nižším třením mohou totiž mít přirozenou spotřebu oleje a při prodloužených servisních intervalech se doplňování oleje může stát nutností.
U většiny dnešních moderních vozů se můžete setkat i se signalizací nutnosti doplnit olej. A právě proto je nutné, aby řidič byl schopen správný olej vybrat.
Důležitá je norma
Protože norma, kterou by měl olej předepsaný pro to či ono vozidlo splňovat, je to nejdůležitější při výběru oleje, většina motoristů se nejdříve dívá po značce oleje, a ne na normu.
Každý výrobce automobilů musí stanovit normy, které musí olej splňovat, aby bylo možné jej do motoru nalít. Tyto normy jsou vždy uvedeny v servisní knížce vozu a je nutno hledat buď národní normu (v Evropě je to nejčastěji ACEA) anebo normu výrobce (například VW 504.00/507.00). Tyto normy potom hledejte na láhvi s olejem.
ACEA je základ
Potřebnou informaci naleznete obvykle v návodu k obsluze či servisní knížce. Normy známých výrobců (Volkswagen, BMW, Mercedes- Benz) plní a na obalech uvádí většina olejářských značek, stačí vybrat správný druh. Olej musí plnit SAE 0W-40, 0W-30, 5W-30 či 5W-40 a zároveň ACEA. Označení SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje, tedy jeho viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. Lidově řečeno zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazech, ale nezřídne příliš, když se pak agregát na dálnici pořádně zahřeje. Označení ACEA určuje výkonnost (odolnost oleje proti opotřebení) a další nároky na složení oleje.
Základní dělení norem ACEA:
ACEA A(X) |
Benzínové motory |
ACEA B(X) |
Vznětové motory |
ACEA C(X) |
Vznětové motory s filtrem pevných částic |
To nejlepší nemusí být to nejlepší
Nové motory v rámci snižování emisí používají speciální maziva se sníženou viskozitou, které napomáhají ke snižování spotřeby paliva. Pokud byste takovýto olej nalili do běžného motoru, můžete mu spíše uškodit. Starší motory mají větší vůle a pro tak řídký olej je zkrátka nemožné motor dostatečně promazat.
Naopak pokud nalejete do nového motoru olej s vyšší viskozitou, neměl by být žádný problém.
U starších vozů je zase lepší dívat se spíše na historii používaného oleje než na předepsané specifikace. Pokud do staršího motoru nalejete nejmodernější a drahý olej o viskozitě 0W-20, je více než pravděpodobné, že motoru jen ublížíte.
Dvakrát měř, jednou lij
V některých případech je možné, že nikde ve svém vozidle nenajdete zmínku o tom, jaký olej by se měl do motoru lít, nebo jakou normu by měl olej splňovat. Potom přichází na radu odborná pomoc. Nebojte se zeptat svého prodejce olejů na to, jaký olej je pro to či ono auto vhodnější.
Další možností je také využít některého z mazacích plánů, které výrobci olejů běžně nechávají dostupné na internetu. Zde zadáte výrobce vozu, model, rok výroby a motorizaci a systém vám vyhledá ten nejvhodnější olej.
Můžete si to vyzkoušet na mazacích plánech námi prodávaných značek: